torsdag 5 februari 2015

Semlor

Det har efter mycket påtryckningar blivit dags att börja uppdatera bloggen igen (vi får väl se hur länge till det varar). Jag får förfrågningar om tips på kost och recept vilket kommer delas med er här. Bekvämligheten..!

Snart är det fettisdagen och semlor brukar jag äta en hel del, så gott! Här kommer ett recept på gluten- mjölk- och sockerfria sådana som jag tagit och inspirerats av från bloggen 56kilo.

Semlor

Portioner: 4

Bullar

3 ekologiska ägg
4 msk sötning (jag använde stevia)
1 dl kokosgrädde (eller valfri grädde)
2 msk kokosnötsmjöl
2 dl mandelmjöl
2 msk glutenfritt mjöl (eller valfritt mjöl)
2,5 msk fiberhusk/psyllium
3 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma

Mandelmassefyllning

Inkråm
2 dl mandelmjöl
3 msk sötning (jag använde lite rissirap och lite stevia för att undvika bismak av stevia)
Någon droppe bittermandelarom
Späd med vatten eller grädde för önskad konsistens

OBS! Om du väljer stevia som sötning använd då max hälften av det angivna

Topping

Vispad kokosgrädde (eller valfri grädde)

Instruktioner
1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och sötning poröst. Häll sedan i alla andra ingredienser och rör om till en deg. Låt stå ca 10 min och forma sedan 4 bullar med blöta händer och lägg på en bakplåtsklädd plåt.

2. Grädda i 20 min och låt sedan svalna under bakduk.

3. Blanda mandelmjöl med lite vatten eller grädde och sötning, gröp ur inkråmet från bullarna och blanda ihop, tillsätt bittermandelarom och mer vätska till önskad konsistens. Smaka av och fyll bullen med mandelmassefyllningen.

4. Vispa grädden och lägg på bullen, avsluta med hatten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar