tisdag 24 mars 2015

Zucchini Brownies med Tahini

Härom veckan serverades fika på jobbet för att fira att en kollega blivit pappa till barn nummer två. Då bidrog jag med en zucchini brownie. När jag är bakar hemma används ofta nötter men det kannan ju inte ta med till arbetet. Därför testade jag tahini istället för mandelsmör och nejlika istället för muskotnöt. Resultatet blev överraskande bra och jag fick tyvärr ingen bit kvar att ta med mig hem.


Zucchini Brownies med Tahini

Ingredienser:
2 1/4 dl Tahini (gärna från Kung Markatta då innehållet endast består av sesamfrö samt havssalt)
3 dl hackad Zucchini
1/2 dl Kakao
1/2 dl Rissirap (eller valfri sötning)
1 tsk Stevia
1 Ägg
1 tsk Vaniljpulver
1 tsk Bikarbonat
1 tsk Kanel
1/2 tsk Malen nejlika
2 1/4 Hackad mörk choklad

Instruktioner:
Värm ugnen till 175 grader
Blanda alla ingredienser utom den hackade chokladen i en matberedare.
Rör i den hackade chokladen
Häll i smeten i en smord form (ca 20x30cm) och baka kakan i ugnen under 35-45 min.
Servera med kokosgrädde och ev bär

Fri från:
Gluten, komjölksprotein, socker, nötter

Den icke nötfria varianten (orginalreceptet från Delighted Momma)
Ingredienser:
2 1/4 dl Mandelsmör
3 dl Hackad zucchini
1/2 dl Kakao
1/2 dl Rissirap (eller valfri sötning)
1 tsk Stevia
1 Ägg
1 tsk Vaniljpulver
1 tsk Bikarbonat
1 tsk Kanel
1/2 tsk Muskotnöt
2 1/4 Hackad mörk choklad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar