tisdag 17 februari 2015

Ostkaka

Förra veckan experimenterade jag fram en ostkaka. Som jag vart sugen på denna rätt! Men de flesta recept innehåller ju mjölk och gluten vilket inte ingår i min kosthållning. Tillslut fann jag ett som var gjort på ris och var fritt från ägg. Eftersom jag också undviker snabba kolhydrater med lite fibrer valde jag att använda helt bovete istället. Mitt första försök med nästintill enbart bovete smakade bra men den både såg och smakade lite tråkigt. Då ändrade jag om det en hel del och blev riktigt nöjd med resultatet. Av de som fick smaka var reaktionen mycket positiv! Enjoy!

Ostkaka
6 personer

Ingredienser
1 dl helt bovete
2 dl vatten
1 tsk kardemumma
Lite salt
1/2 dl mandelspån (eller hackad mandel)
1/2 dl mandelmjöl
3-5 bittermandlar (eller 3-5 droppar bittermandelarom)
1/2 dl kokosflingor
1 tsk steviaströ (eller valfri sötning vid socker används 2 msk)
4 msk majsstärkelse
4 dl kokosmjölk/grädde (eller valfri grädde)
1/2 tsk bikarbonat
Kokosgrädde till servering (eller valfri grädde)


Gör så här
- Koka bovete, vatten, kardemumma och salt på svag värme tills vattnet är borta.
- Blanda alla ingredienser med bovetet och häll upp smeten i en smord ugnsfast form ca 18x24 cm. --- Låt stå i ugnen på 225 grader i 20 min. Ta ut och pensla med grädde eller ägg. Sänk temperaturen till 175 grader och låt stå i ytterligare 20 min.
- Servera ljummen med kokosgrädde och bär eller sylt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar