onsdag 25 februari 2015

Coleslaw på rödkål

Jag klarade nästan två månader utan att bli sjuk, men jag föll precis på mållinjen. Kanske är det så när man arbetar med 6åringar eller så har vintern varit allt för mild!
Jag tycker inte om att vara hemma och sitta eller ligga i soffan under längre tid då jag ganska snabbt får ont i ländrygg och blir allmänt stel. Men jag plockade fram min nya leksak balansplattan och balanserade med öppna samt stängda ögon, på ett samt två ben. Och visst kändes det bättre i ländryggen efter balansering på 15min!

När jag äter hemma och själv bestämmer vad som ska ligga på tallriken då är den färgstark. Som jag sagt till en kollega "ju grönare eller kraftigare färg på grönsakerna desto bättre". Igår ugnsrostade jag rödbetor och sockerärtor till lövbiff, sallad bestod av en säsongsmat samt spenat och jag gjorde även coleslaw på rödkål för att det ser mycket trevligare ut än vitkål. Synen är ju också en viktig del av smakupplevelsen.
Min variant på coleslaw kan ni se nedan. Jag använder det som tillbehör till de flesta rätter.


Coleslaw på rödkål

Ca 500g Rödkål (1/4 rödkålshuvud)
1/2 Rödlök
1-2 dl Majonnäs (alt 1 dl majonnäs + 1 dl créme fraiche, jag använde oatlys)
1 msk Äppelcidervinäger (eftersom det är
1/2-1 msk Dijonsenap
Salt och peppar
(Igår tillsatte jag ca 1/2 tsk rivet citronskal, gott!)

Använd gärna en matberedare för att riva/strimla rödkålen och rödlöken. Krama därefter ur vätskan ur kål och lök för att göra det mindre krispigt och försök avlägsna vätskan. Tillsätt sedan övriga ingredienser och blanda väl. Smaka av och låt stå en liten stund före servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar